Januar måned ligger vi lidt stille mens vi venter på at komme igang med årets program. Vi starter ud d. 31. hvor der vises en udstilling med studerende fra det Fynske Kunstakademis 4. årgang.
I slutningen af sidste år havde vi forøvrigt den glæde at blive brugt som eksempel med en masse billeder fra vores udstillinger i de foregående 2 år, i Billedkunstneren, BKF’s fagblad. Billederne illustrerer en artikel om honorar til kunstnere, og vi bliver brugt som et eksempel på et projekt som det Obleske Familiefond støtter. Hvilket de blandt andet gør fordi vi betaler vores udstillende kunstnere et honorar.
November måned starter med en udstilling med en inhouse udstilling. Mikkel Larris viser udstillingen Standard 6.6
Fernisering fredag den 1. november kl. 17.00 – 19.00
En udstilling med tegninger og ord i faste formationer. På udstillingsstedets 6 vægge ser man 6 ens ophængninger, bestående af 6 elementer. Et bogstav, et ord, en drøm, en tuschtegning, en blyantstegninger og en t-shirt. Det er et samlet værk i 36 dele.
Mikkel Larris siger om udstillingen på M100, – ”Med denne udstilling sætter jeg forskellige elementer sammen i et system. Jeg kalder systemet for Standard 6.6 fordi der er 6 vægge og på hver væg 6 elementer. Systemet bruges til at skabe sammenhæng og til at åbne oplevelsen op, for dem der kommer og ser udstillingen. Det er op til den enkelte at finde ud af hvad en eventuel sammenhæng kan være. Det minder om den metode, som nogle digtere benytter sig af, når de sætter tilfældigt udvalgte ord sammen og der skabes en poetisk forbindelse. Jeg prøver at gøre de 6 vægge så ens som muligt og på samme tid, så forskellige som muligt. Og jeg tænker at det er ligesom med mennesker og meget andet i verden. De ser ens ud på afstand, men jo mere man ser og jo tættere man kommer, des mere forskellige er de.”
Mikkel Larris har igennem mange år arbejdet med ord og systemer i sin kunst. Værket Therapy Index er et eksempel på et systemværk. Det er et katalog over imaginære selvhjælpsbøger, f.eks. The Hangover Therapy og The John Wayne Therapy. Et andet eksempel kunne være Ordpapkasser. 36 bølgepapkuber hvor der på hver side er et udskåret bogstav. Hver kube udgør dermed et ord på 6 bogstaver. Grundtanken er at der ikke gives et facit fra starten, men at beskueren får muligheden for at udfylde mellemrummene og forbinde punkterne på sin egen måde. Mikkel Larris’ kunst er ofte udtrykt gennem tegninger i følgeskab med ord.
Mikkel Larris udstiller mest med kunstgruppen Qwerty som er kendt for at vise performance-installationer, hvor besøgende bliver involveret i det konkrete tema. Gruppen har fx vist deres tøjkoncept Qwerty Foreign Exchange i New York, Stockholm, Skt. Petersborg og i Odense på Galleri 5000. Senest har gruppen i september udgivet bogen Qwertyuiopå¨ om de sidste 10 års projekter i forbindelse med en udstilling på Studio 1.1 i London.
ROLL YOUR EYES er den anden udstilling i efteråret 2019.
Roll your eyes er en installation som består af individuelle værker skabt af Billie Maya Johansen, Kitsum Cheng og Yuki Kishino. Øjenrulning indebærer normalt en passiv aggressiv refleks. På udstillingen har kunstnerne valgt at vende om på ideen, lade den være en legende instruktion og stimulere fantasifulde svar. De reagerer på elementer fra verden omkring dem og med deres arbejde foreslår de positiv handling.
Kunstnerne Billie Maya Johansen, Kitsum Cheng og Yuki Kishino mødte hinanden i deres studietid på Städelschule i Frankfurt og viser nu deres værker sammen på udstillingen Roll your eyes i Odense.
I løbet af udstillingsperioden kan de besøgende bidrage til en videoproduktion som vil blive vist i M100 under dette års OFF19 filmfestival. Instruktioner til at deltage og indsende bidrag findes på http://www.sluice.info/
Bidrag kan sendes pr mail til refresh@sluice.info
eller ved at scanne QR koden med en mobiltelefon og uploade til wetransfer.
Videoværket Sluice. Refresh. fokuserer på betragteren, den der aktiverer ethvert kunstværk. Sluice. Refresh.er en kollaborativ filmisk indsats som repræsenterer en DIY, DIWO, decentraliseret gonzo kreativ øvelse der forbinder Odenses indbyggere med et globalt online netværk, som implicit undersøger naturen af forholdet mellem skaber og betragter, i sammenhæng med det aktive publikums rolle.
Karl England. Refresh. Karl England. Refresh.
Den new zealandske/britiske kunstner Karl England udstiller på M100.
Fernisering fredag d. 2. august kl. 17 – 19
Det er en stor fornøjelse hermed at invitere til fernisering.
Udstillingen er en interaktiv videoinstallation. En installation som færdiggøres med åbningen, hvor form, indhold og oplevelse bliver et i mødet mellem kunstneren og de besøgende gæster. I løbet af udstillingsperioden kan besøgende bidrage til et samlet videoværk som vises under årets filmfestival OFF19.
Karl England arbejder med video, konstruktioner, programsprog og med netværk mellem mennesker.
På den aktuelle udstilling vises i det ene rum en konstruktion. I det andet rum vises en video af konstruktionens tilblivelse. Samtidig optages en video som senere bliver en del af den samlede installation.
>>Det specialfremstillede forsyningssystem genfinder sig selv her [del 3]. Dette særlige forsyningssystem er skabt som bevis for systemers kreative muligheder; den fysiske manifestation ved fremvisning og aflæsning som simultant er over og under; formidlingens metoder som kritik; kulturens varer som fællesskab; det ’andet’ som forældet; indkredsning som angreb; indhold som tjener for systemet; indhold som system. Form som Indhold, System som Form, Indhold som Form.<<
Udstillingen vil være performativ, skulpturel og filmisk. Karl England. Refresh. Karl England.Refresh.skaber et særligt rum mellem kunstner og beskuer, kunstværk og betragter. De skulpturelle og performative aspekter vil udgøre en dialog med det filmiske indhold, med det mål at genforbinde ideen til kunstværket og at gøre beskueren til en form for kreativt aktiv.
I løbet af udstillingsperioden kan de besøgende bidrage til en videoproduktion som vil blive vist i M100 under dette års OFF19 filmfestival. Instruktioner til at deltage og indsende bidrag findes på http://www.sluice.info/
Bidrag kan sendes pr mail til refresh@sluice.info
eller ved at scanne QR koden med en mobiltelefon og uploade til wetransfer.
Videoværket Sluice. Refresh. fokuserer på betragteren, den der aktiverer ethvert kunstværk. Sluice. Refresh.er en kollaborativ filmisk indsats som repræsenterer en DIY, DIWO, decentraliseret gonzo kreativ øvelse der forbinder Odenses indbyggere med et globalt online netværk, som implicit undersøger naturen af forholdet mellem skaber og betragter, i sammenhæng med det aktive publikums rolle.
Karl England er født i New Zealand og bosiddende i London, UK. Uddannet på bla. Wimbledon School of Art, London. Er initiativtager og leder af organisationen Sluice som samler et verdensomspændende netværk af kunstnerdrevne udstillingssteder i begivenheder som Sluice artfair, Exchange Rates og Sluice Magazine. Se http://www.sluice.info/
Fernisering d. 2. august kl. 17 – 19
Åben torsdag kl. 16.00 – 20.00 og lørdag – søndag kl. 13.00 – 17.00 i udstillingsperioden.
Og under OFF19 torsdag – lørdag kl. 16 – 18
M100 er støttet af Statens Kunstfonds Pulje opstart af nye udstillingsplatforme, Det Obelske Familiefond, Odense Kommunes Kulturpulje og Spar Nord Fonden.
Udstillingen vises i samarbejde med IMT Gallery, Sračok & Pöhlmann og OFF2019
Følg os på facebook og instagram eller tilmeld dig til at modtage vores nyhedsbrev på hjemmesiden.
Meld dig gerne til begivenheden på facebook https://www.facebook.com/events/323218038560671/
På forårets sidste udstilling er der mulighed for at se værket BLIK af Vivi Christensen som undersøger blikkets betydning på store åbne lærreder. Udstillingen kan ses indtil 26. maj.
Derefter åbner vi udstillingen L x H x B af Sandra Blichert som netop har taget sin afgang fra Kunstakademiet i Bergen, Norge. Åbning af udstillingen fredag 31 maj kl 17 – 19.
I øjeblikket vises udstillingen Mirage med Zven Balslev.
I weekenden er det sidste chance for at se udstillingen og søndag d. 31. marts er der artist talk kl. 15.
I forhold til tidligere værker af Zven Balslev, er billederne på udstillingen langt mere afdæmpede og underspillede, dog med en ret smadret udstråling, der skyldes kunstnerens manglende evne til byggehåndværk. Arbejdsmetoden er en nøgletematik i udstillingen, der også henter stor inspiration fra det japanske begreb “heta-uma”, der betyder “at være god til at være dårlig”.
Vi håber rigtigt mange har lyst til at komme og høre mere om hvad det er Zven arbejder med.
Årets første udstilling “Melee Weapon” med fem 4 års studerende fra Det Fynske Kunstakademi, satte året igang i M100, med en fantastisk velbesøgt åbning og efterfølgende har der været godt besøg til den unge og energiske udstilling.
Om en uges tid får vi besøg af kunstneren Louise Sparre som viser udstillingen “Vibrant” med åbning og artisttalk den 8. februar 2019.