Bodytecture

Bodytecture, udstilling med Dan Stockholm

Søndag den 15. februar 2015 klokken 04.59 ud for Svanevej 1 i Københavns Nordvestkvarter blev en ung mand skudt af Politiets Aktionsstyrke. 

Gennemhullet af 29 skud endte den unge mands liv på fortovet foran bygningens grønne hoveddør. Projektilerne gennemborede hud, væv og kød. Nogle stoppedes i deres bane, mens andre i en lige linje passerede gennem den bløde krop og ramte den massive bygning bag manden. I en brøkdel af et sekund sammenflettedes krop og arkitektur, materialiteter og tidsligheder, hud – sten – mennesketid – geologisk tid. En sank, en blev stående. En husker intet, og en husker det hele og mere til. Bygningens celler er mursten, mursten er ler, som er lavet af nedbrudte bjerge, et menneske har hjulpet på vej og formet bjergene til rektangler og lagt dem ovenpå hinanden. Bygningen står tyst tilbage. Man siger, at vinduer og døre skal males udvendigt cirka hvert 7. år alt efter, hvor udsatte de er for sol, vind og regn. Bygningen er blevet skudt, den grønne dør har små skudhuller, de ligner pistacienøddeskaller. En anden mand cykler forbi og stopper op. Alle ved, hvad der er sket på stedet. Det gør de ikke i fremtiden. Længere oppe ad Nørrebrogade er Københavnerlamperne ved at blive udskiftet, enkelte har skudhuller fra 18. maj-urolighederne. Man kan købe dem billigere, fordi lyset pisser ud af hullerne. En tømrer skal reparere døren. Pistacienødhullerne skal have filler, og lister skal skiftes. Mens han går hen til sin bil efter værktøj, går den anden mand i Netto og køber sølvpapir. Han kærtegner huset med et lag sølvpapir mellem hånd og hus. Under tilråb fra hætteklædte, aftrykkes hullerne. Han arbejder hurtigt, hænderne efterlader fingeraftryk, der fordamper, men materialet husker sit menneskemøde.   

Dan Stockholm har, med udgangspunkt i aftrykkene taget i 2015, lavet en ny serie værker specifikt til M100. Sølvpapiret, der spontant blev anvendt for at tage aftrykkene, er op til udstillingen blevet bemalet med akvarel. Akvarellen får de ellers usynlige fingeraftryk til at genopstå, og i mødet mellem fingeraftryk, akvarel og sølvpapir frembringes en millimeter tynd skrøbelighed, der står i skærende kontrast til den voldsomme aggression, som værkerne også er formidler af. 

Udstillingen byder desuden på tre andre værkserier, der alle kommer udad Stockholms interesse for performativ proces og skabende arkæologi. På udstillingen vises værket Seelenloch, der lader sjælen rejse ud af arkitekturen. Derudover vises installationen By hand, der er en mur med indlejrede hænder, lavet som kulminationen på, at Stockholm i en tre dage lang performativ handling rørte ved hele sin afdøde fars hus. På udstillingen vises også nye værker i Stockholms Vessels-serie, der morpher hans eget hus om til søjlelignende beholdere. I en samlet betydningsmatrix behandler værkerne krop og arkitektur, og nye hybrider opstår.   

Dan Stockholm, f.1982, er uddannet på Det Fynske Kunstakademi 2011 og på Institut für Raumexperimente ved professor Olafur Eliasson, Berlin, Tyskland, 2009-2010 samt på Staatliche Hochschule für Bildende Künste ved professor Judith Hopf, Frankfurt am Main, Tyskland, 2008-2009.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond og Odense Kommune

Fernisering: fredag d. 2. oktober kl. 18.00

Artist talk med Dan Stockholm kl. 18.30

Udstillingsperiode: 2. Oktober- 25. Oktober 2020

Åben torsdage kl. 17-19 og lørdag-søndage kl. 13-16 M100, Søndergade 26 kld.