“Under Skumring” med Emily Gernild.

Udstillingsperiode 8. oktober- 31. oktober 2021

Åbning og artist talk med Emily Gernild og kunstkritiker Louise Steiwer.
Fredag d. 8. oktober kl 18.00

Med udstillingen “Under Skumring” med Emily Gernild åbner vi i M100 døren op til et stort, dugfriskt og installatorisk omfavnende vægmaleri ledsaget af farveprøver og skitser på papir. 

Vrimlen af genstande og former fra hverdagen er udgangspunkt for Emily Gernilds arbejde. Tilforladelige og hjemlige objekter opløses til nye energiladede abstraktioner som collagelignende tætpakkede sanseindtryk. 

Auberginer, citroner, kål og fade, planter, blomster og krukker, vinglas på borde, menneskeskikkelser, kaffekopper, kager, æg og fisk fungerer som genkendelige afsæt ind i et fabulerende og perspektivisk fragmenteret rum, som en tempofyldt drøm eller som et hastigt gennemscrollet storyfeed på instagram. Og det er netop dette instante øjeblik, i det sansemættede og fortættede univers af dagligdags ting, som ulmende spor efter en heftig menneskelig aktivitet, at Emily Gernild søger at fastholde verden omkring sig og hermed også beskueren. 

På M100 strækker malerier sig over tre vægge i samme rum, hvoraf to vægge er sammenhængende i en 90 graders vinkel. Maleriet på de to vinkelstående vægge er “bøjet” som et samlet værk. Med dette greb tager Emily Gernild konkret stilling til beskuerens fysiske position. Maleriet balancerer på en måde hvor beskueren lige netop ikke kan overskue hele værket fra et udgangspunkt. Gernild udfordrer beskuerne ved at drage dem helt ind i værkets privatsfære. Derind hvor væggene mødes og værket er allermest utilgængeligt. 

Med et installatorisk, stedsspecifikt og midlertidigt maleri forholder Emily Gernild sig undersøgende til maleriet som værdigenstand, der kan forhandles og investeres i. En central del for værket er, at det efter endt udstilling males over og dermed destrueres. Det er en søgen mod at “rense” maleriet for værdier, der ligger uden for maleriet selv. Udstillingen “Under Skumring” tilstræber en ren og intim dialog mellem maleriet som medie og beskueren. At inddrage farveprøver og skitser på papir i udstillingen er en væsentlig del af denne søgen mod at rense maleriet for ballast. En ballast hvor maleriet betragtes som værdigenstand og investeringsobjekt, men også som et forsøg på, at dreje uden om maleriets tunge historiske arv. En arv som Emily Gernild er sig tydeligt bevidst.

Emily Gernild (f. 1985) er uddannet på Det Fynske Kunstakademi i 2016 samt på Kunstakademiet i Düsseldorf v. Prof. Tal R. 2013-2014. Gernild er netop tilknyttet og repræsenteret af Galleri Bo Bjerggaard og har der en soloudstilling i 2022 samt en soloudstilling på OLS Contemporary, Oslo, Norge, 2022. Emily Gernild er aktuel på udstillingen “Blomsten i Kunsten” på Arken og gruppeudstillingen “Vokseværk” senest på Kastrupgårdsamlinge. Hun har siden sin afgang fra kunstakademiet deltaget på udstillinger på bl.a, Gammelgaard, Vestjyllands Kunstmuseum og Trapholt. Gernild har haft soloudstillinger i 2020 på Galleri Kant med “Domestic Landscape” og Schwarz Contemporary, Berlin, med udstillingen “Black Lemons” og i 2019 på Rønnebæksholm, med udstillingen ”Upåagtet”. 

Louise Steiwer (f. 1983) er uddannet cand.mag. i Kunsthistorie fra Københavns Universitet, er kritiker og skribent på tidsskriftet Kunstkritikk, freelance kurator og en del af det selvorganiserede udstillingssted OK Corral. Louise Steiwer har bidraget med en udstillingstekst i forbindelse med Emily Gernilds udstilling på M100.

Emily Gernild portræt

Under Skumring

af Louise Steiwer

Skumring betegner det tidspunkt på dagen, hvor det tiltagende mørke brydes med lysets aftagende kraft.

Her svinder noget ind, så noget andet kan træde frem i dets fravær; en tid for ro og kontemplation, for nærvær og poesi. Her vender vi os bort fra dagslysets kampzone og lader os falde ind i en anden tilstand, bevæger os hen imod søvnen og drømmen. Lige her, i et øjeblik, er begge verdner tilstede, vekselvirkende som en indånding følger en udånding.

Emily Gernilds værk synes netop at stå og sitre imellem åndedrag. Her blander hverdagsobjekter, tilsyneladende undseelige genstande som thekopper, grøntsager og blomstervaser sig, og fortæller om det, der enten netop er overstået, eller det, der om lidt skal tage sin begyndelse. Det er som om, det holder vejret, ikke tøvende eller tvivlende, men for at strække det øjeblik, hvor noget tager sin form og fastholder det lige der, hvor spændingen er stærkest.

Mellem snoede, vildtvoksnede plantestængler og halvtomme vinglas, opvask og rester fra dagen, møder vi skikkelser, der synes at være optagede af deres egne verdener. Omgivet af vanitassymboler og kunsthistoriske referencer, virker deres tilstedeværelse til at være formet af en egen, indre logik. Som befandt vi os midt i en drøm, glider de ud af deres konturer og opløses i farvefelter der flirter sælsomt med abstraktionen, før de igen samler sig i en streg, der danser let over væggen.

Med Under Skumring fremmaner Emily Gernild en verden, der kun eksisterer i tre uger. Med almindelig akrylmaling og gamle akvarel rester maler hun direkte på udstillingsstedets savsmuldstapet og skaber et omsluttende værk, der er født til at gå til grunde sammen med udstillingen. Det er en udstilling, der bevidst undsiger sig den kampzone, maleriet ofte placeres i; den som tilhører dagslyset, markedskræfterne og den logiske strategi. Den, hvor værdisættelse, status og tilgængelighed er bestemmende for værkets relation til dets beskuer. I stedet krænger Gernilds maleri sig ud af sin snærende blindramme og flyder frit ud i et udvidet felt, hvor det breder sig over væggene og samler sig i et hjørne. Her synes det at hvile, holde vejret og dvæle et øjeblik, før det igen forsvinder.

Det er her, under en tre uger lang skumring, vi kan møde værket. Vi kan ikke tage det med os eller besøge det igen, men vi kan beholde det i os som et stykke poesi, der blev oplæst eller en drøm, vi havde engang. Men endnu står det her, sitrende i en overgang imellem tilblivelse og destruktion.

Louise Steiwer (f. 1983) er uddannet cand.mag. i Kunsthistorie fra Københavns Universitet, er kritiker og skribent på tidsskriftet Kunstkritikk, freelance kurator og en del af det selvorganiserede udstillingssted OK Corral.